Veel Gestelde Vragen
In het Brussels Hoofdstedelijk Gewest heb je momenteel recht op een belastingvermindering van 1,50 € op elk van de eerste 163 aangekochte dienstencheques per persoon. Ontdek hoe het werkt, of u nu een eenvoudige gebruiker bent, een huishouden of iemand met weinig of geen belastbaar inkomen.
Pluxee fiscale attesten worden verstuurd:
- Per e-mail (als uw e-mailadres in uw dossier staat)
- Per post (als er geen e-mailadres in het bestand staat)
Houd er rekening mee dat uw certificaat ook beschikbaar zal zijn in uw Beveiligde ruimte. Daarnaast wordt de inhoud van uw fiscaal attest automatisch ingevuld in uw belastingaangifte. U kunt uw fiscaal attest op elk moment raadplegen via TAX-ON-WEB. Aarzel niet om naar uw Beveiligde Gebied te gaan, om te controleren, of uw details geactualiseerd zijn .
De belastingaftrek betreft de gekochte dienstencheques, en niet alleen de gebruikte. De hoogte van de vermindering hangt af van de plaats van uw hoofdverblijfplaats (zoals ingeschreven in het Bevolkingsregister) op 1 januari van het jaar volgend op de aankoop van de dienstencheques.
Als “eenvoudige” gebruiker gevestigd in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest profiteert u van:
- een belastingvermindering van € 1,50/dienstencheque;
- op de eerste 163 gekochte servicevouchers per persoon per fiscaal jaar.
- Een dienstencheque van € 10 kost u dus slechts € 8,50 na de belastingvermindering.
Bent u getrouwd of woont u samen in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest? U kunt profiteren van:
- beide van dezelfde belastingvermindering (€ 1,50/dienstencheque),
- op de eerste 163 servicecheques die u elk op uw eigen naam koopt.
- Hiervoor moeten u en uw partner elk een Pluxee-gebruikersnummer hebben.
Wilt u meer weten over het jaarlijkse volume van de geautoriseerde bestellingen volgens uw situatie? Ontdek onze jaarlijkse quotapagina. Als u wilt weten of u de limiet van aftrekbare dienstencheques heeft bereikt, volgt u uw bestellingen via uw:Beveiligd ruimte .
- Op 1 maart van elk jaar ontvangt u een fiscaal attest van Pluxee.
- U kunt uw belastingcertificaat ook downloaden vanuit uw Beveiligd ruimte .
- Bovendien worden de bedragen op uw fiscaal attest automatisch ingevuld op uw belastingaangifte TAX ON WEB.
- Lees hier hoe u uw dienstencheques fiscaal kunt aangeven.
Voor de belasting waarover u belasting verschuldigd bent, geldt in principe een belastingvermindering. Hoe geniet u dan van belastingvermindering als u niet of te weinig betaalt? In deze gevallen wordt de belastingvermindering geheel of gedeeltelijk omgezet in een terugbetaalbare heffingskorting. In plaats van de vermindering af te trekken van het bedrag van uw belastingen, wordt het bedrag gelijk aan deze vermindering rechtstreeks aan u terugbetaald. Om van deze terugbetaling te genieten, voegt u het Pluxee fiscaal attest bij uw belastingaangifte. Als u geen belastingbriefje ontvangt, neem dan contact op met uw plaatselijke belastingkantoor. Voor meer informatie, contacteer de FOD Financiën op 02/572.57.57 (normaal tarief).
- Schoonmaak aan huis (inclusief ramen)
- Wassen en strijken
- Kleding repareren die gestreken moet worden
- Maaltijd voorbereiding
Het is verboden om met dienstencheques te betalen voor andere activiteiten dan hierboven vermeld. U kunt ze dus niet gebruiken voor het schoonmaken van professionele gebouwen, herstellingen, werken of verbouwingen, voor stoffering, schilderwerk of tuinonderhoud, noch voor de verzorging van kinderen, bejaarden of zieken, enz.
Dienstencheques bestaan in twee vormen: in papieren versie of in elektronische versie. Beide hebben dezelfde waarde en geldigheid, maar de elektronische versie kan handiger zijn. Zelfde geldigheid, zelfde waarde. Beide soorten dienstencheques zijn 6 maanden geldig en hebben een waarde van € 10 voor de eerste 300 vouchers en € 12 voor de volgende 200 vouchers.
Het is aan jou om het formaat te kiezen dat je het liefst gebruikt, maar de elektronische dienstencheque heeft verschillende voordelen:
- Eenvoud – services kunnen met één klik worden gevalideerd.
- Eenvoudig beheer – geen risico op fouten of weglatingen bij het invullen van de dienstencheque.
- Snelheid – de bestelde dienstencheques zijn sneller beschikbaar.
- Beveiliging – geen risico op verlies of diefstal.
Ja, we tekenen contractovereenkomsten met al onze klanten, na een testperiode van 2 weken. Contracten zijn flexibel en kunnen worden beëindigd met een schriftelijke opzegtermijn van 4 weken.
Laat het ons dan zo snel mogelijk per e-mail weten. Wij zijn flexibel en de schoonmaakdienst wordt kosteloos opgeschort. Wij kunnen de schoonmaakdienst na uw terugkeer altijd voortzetten.
We volgen de AVG-conventie, we zijn zeer strikt in het omgaan met de persoonlijke informatie van onze klanten. Samen met het contract ondertekenen we ook met elke klant een AVG-overeenkomst, waarin alles tot in detail wordt uitgelegd. We geven nooit persoonlijke gegevens door aan derden, behalve wanneer het nodig is om te voldoen aan de Belgische autoriteiten voor audit- en controledoeleinden.
Er zijn verschillende procedures voor mensen in het bezit van speciale ID-kaarten, afhankelijk van het type ID-kaart. Neem contact met ons op en wij zullen u alle benodigde informatie verstrekken op basis van uw profiel en het type identiteitskaart.
- In Brussel is de oorspronkelijke prijs € 10 per uur, maar u betaalt slechts € 8,50 per uur, na aftrek van belasting voor de eerste 163 uur/vouchers
- In Vlaanderen is de oorspronkelijke prijs € 9 per uur, maar u betaalt slechts € 7,20 per uur, na aftrek van de belasting voor de eerste 174 uur/vouchers
- In Wallonië is de oorspronkelijke prijs € 10 per uur, u betaalt slechts € 9 per uur, na aftrek van de belasting voor de eerste 150 uur/vouchers
Brussels: 6 maand
Vlaanderen: 12 maand
Wallonie: 8 maand
Een enkele gebruiker kan maximaal 300 vouchers kopen voor de prijs van € 10 per voucher en maximaal 200 vouchers voor de prijs van € 12 per voucher.
Een gezin of een huishouden kan maximaal 600 vouchers kopen voor de prijs van € 10 per voucher en maximaal 400 vouchers voor de prijs van € 12 per voucher.
Na registratie bij Sodexo (ga voor meer informatie over registratie naar het relevante gedeelte van onze website), kunt u vouchers kopen via uw elektronische gebruikersportaal of gewoon een bankoverschrijving uitvoeren vanaf uw persoonlijke bankrekening. Gebruikers dienen hun 12-cijferige klantnummer als gestructureerd bericht in te voeren en een bedrag, deelbaar door 10 (bijvoorbeeld € 100 voor 10 vouchers), over te schrijven naar een van de volgende Sodexo-bankrekeningen:
Brussels Hoofdstedelijk Gewest: BE28 0017 7246 3620
Vlaamse Gewest: BE41 0017 7246 2610
Wallonie Gewest: BE15 0017 7247 4330
U kunt Pluxee bereiken op de volgende nummers:
- 02/401 31 60 (Brussels Hoofdstedelijk Gewest)
- 02/401 31 30 (Vlaamse Gewest)
- 02/401 31 70 (Wallonie Gewest
Nee, dit is ten strengste verboden en illegaal. Dienstencheques zijn persoonsgebonden en worden op uw naam uitgegeven, dus het is niet toegestaan deze aan derden over te dragen of te verspreiden.
Nee, het is niet toegestaan dat de huishoudster op hetzelfde adres woont als de opdrachtgever. Daarnaast is het verboden om gezinsleden tot de tweede graad in te huren om je huis schoon te maken.
U kunt altijd uw geld terugvragen via uw elektronische gebruikersportaal. Sodexo vergoedt je het bedrag van de vouchers, zolang ze nog geldig zijn en nog niet verlopen zijn.
U kunt uw adres of het formaat van uw vouchers (papier of elektronisch) wijzigen via uw elektronische gebruikersportaal.
Nee, alle klanten zijn verantwoordelijk voor het verstrekken van de juiste schoonmaakapparatuur en schoonmaakproducten. Wij adviseren altijd ecologische schoonmaakmiddelen te gebruiken. Het is raadzaam om met uw schoonmaakster te bespreken welke materialen ze nodig heeft om een professionele service te verlenen.
Ons personeel is ervaren en goed opgeleid. Als klant van SMART Cleaning dient u zich echter aan enkele regels te houden, om de veiligheid van onze medewerkers te kunnen garanderen heeft dit onze hoogste prioriteit. Het is verboden hen het volgende te vragen:
- Het is een huishoudster niet toegestaan gevaarlijke of ongezonde taken uit te voeren, zoals het schoonmaken van hoge ramen, het wassen van het plafond of het verplaatsen van zware meubels, vuilniszakken of tapijten
- Het is verboden op een ladder te werken, bijvoorbeeld voor het schoonmaken van ramen. Het gebruik van een zeer stabiele trap, voorzien van drie antislip treden en een leuning, voor het normale onderhoud van de ramen is toegestaan;
- Het is niet toegestaan om de buitenkant van ramen te reinigen als deze niet naar binnen opengaan, behalve die op de begane grond;
- Het gebruik van producten op basis van chloor of ammoniak is verboden, zoals bleekmiddel en Dettol
- Reinigingswerkzaamheden buitenshuis in moeilijke weersomstandigheden (regen, sneeuw, te koude of extreme hitte) zijn verboden;
- Alle diensten die deskundigheid vereisen die verder gaat dan wat kan worden verwacht van een normaal voorzichtig en ijverig persoon die huishoudelijke taken uitvoert;
- De huishoudster heeft het recht om elke onzekere taak te weigeren;
- Bij dreigend gevaar mag de huishoudster de werkplek verlaten;
SMART Cleaning volgt alle maatregelen van de overheid in het kader van de gezondheidscrisis in verband met de Covid-pandemie. De veiligheid van ons personeel en klanten heeft onze hoogste prioriteit, daarom passen we onze gezondheidsprocedures aan op basis van de laatste wijzigingen en updates van de overheid. Waar mogelijk proberen we het fysieke contact tussen onze medewerkers en klanten te vermijden of tot een minimum te beperken. In ieder geval is een fysieke afstand van minimaal 2 meter vereist tussen onze medewerkers en opdrachtgevers.
Onze belangrijkste assets zijn onze medewerkers. Bent u geïnteresseerd in schoonmaak- en huishoudelijke diensten in Brussel, Vlaanderen en/of Wallonië? Wij bieden werk aan bij:
- Regulier geïndexeerd inkomen
- Betaalde vakanties
- Pensioenbijdrage
- Arbeidsongevallenverzekering
- Vergoeding van transportkosten
- Voedselbonnen na 1 jaar dienst
- Banen met flexibele contracten van minimaal 15 en maximaal 38 uur per week.
- Heb je interesse in dit soort werk?
- Heb je meer informatie nodig over de baan?
- Ben je klaar om met ons aan de slag te gaan?
Aarzel alstublieft niet contact met ons op te nemen.